Verenigd Koninkrijk

Douarnenez - Wight

Wight

Ik heb weer tijd om te mijmeren. Met spijt in het hart hebben we zondagmiddag afscheid genomen van Douarnenez . We zijn onderweg naar Wight. Het is weer even tijd voor de grote leegte, de tijdcapsule waarin de wereld niet bestaat en wij ons verplaatsen met de snelheid van… een fiets. De boot, de lucht, het water, alles ademt rust. Het weer is stabiel.

Atlantische depressie dwingt tot opgave

Atlantische depressie

Tja, het heeft niet mogen zijn. Vinden we dit jammer? Ja natuurlijk vinden we dit jammer. Het was een moeilijke beslissing om na EddyStone rock - dè mijlpaal, hèt point of no return- te moeten toegeven dat we toch écht idioten zouden zijn om door te gaan. Nog 120 zeemijl te gaan naar Saint Malo met de eerstvolgende 6 uur géén wind in het vooruitzicht. Daarna de hel … Gemiddeld 40 knopen wind volgens de gribfiles en die hebben bij mijn weten nog nooit overdreven, wel integendeel.

Scheveningen - Saint Malo, een terugblik

Eddy stone rock

De zeilrace Scheveningen Saint Malo kenmerkte zich vooral door het interessante weerbeeld. Het was te verwachten dat we veel tegenwind zouden krijgen. De wind was heel onstabiel van aard en bovendien stond er een vervelende golfslag. Dat alles maakte veel zeilwissels noodzakelijk. We hebben ervoor gekozen om de grote genua te voeren maar die was regelmatig van het goede te veel. We misten een high aspect voorzeil. We denken dat die bij dit weerbeeld performanter zou geweest zijn.

Cherbourg – Dover

Kathleen Rutten

We vertrekken in Cherbourg om 9:00 en hebben volop de tij mee. We besluiten al snel om onze koerst te verleggen van Dieppe naar Dover. Op die manier kunnen we halve wind varen en liggen we niet pal voor de wind te hotsen en te knotsen. Bovendien zijn we dit jaar nog niet in Engeland geweest (de Kanaaleilanden niet meegerekend natuurlijk). Het lijkt ons een leuke afsluiter om het kasteel van Dover nog eens te gaan bekijken.

Eyemouth - Breskens: 350 mijl non stop, double handed

Kathleen Rutten

Zondagochtend om 10:30 begint de tij mee te lopen. We vertrekken met een WZW 7 Bft. Die moet in de namiddag ruimen naar het Westen en afnemen naar 5 tot 6. We steken een rif in de baai naast Eyemouth want de haveningang is smal en we moeten tussen allerlei grote stenen (zichtbaar en onzichtbaar) naar buiten kronkelen. Het uitvaren is euh, onthullend (het was donker toen we eergisteren binnen kwamen). In de Pilot staat dan ook: Eyemouth: Good shelter…once inside…