Scheveningen > St-Malo, Double handed met de RepoMan

Scheveningen

Na een gezellige tussenstop in Breskens (onze vrienden Karen Hoek, Karin en Laurent Maquestiau nodigden ons uit voor een waar mosselfestijn) hebben we rustig de tijd om onze kater in slaap te sussen tijdens de tocht naar Scheveningen. We zijn helemaal in vakantiemodus. Nu de boot up to date maken tegen zaterdag 18 juli. Moeilijk om ons voor te stellen dat we dan volop in een offshore zeilwedstrijd zullen zitten.

Scheveningen Saint-Malo is een offshore wedstrijd van, hoe kan het ook anders, Scheveningen naar Saint Malo, waarbij de fameuze vuurtoren van Eddystone Rock aan bakboord moet worden gehouden. De wedstrijd omvat naast een race ook een tour versie.

Race (wedstrijd)
De wedstrijd, die ongeveer 500 Nm telt, start op zaterdag 18 juli en staat open voor ORC en IRC jachten en ongemeten zeilschepen (> 28 voet).\r\nRally (toer/prestatie-tocht)\r\nTegelijkertijd met de wedstrijd start een toerklasse: de Rally.

De toerklasse zeilt een kortere baan (ca 350 zeemijl) naar Saint Malo.

Wij doen mee met de ORC double handed klasse. In deze klasse zijn er (maar) 4 inschrijvingen. We dingen echter ook mee voor de overall prijs. Dat zal een moeilijke worden… Ten eerste vechten we tegen deelnemers met een volledige bemanning en ten tweede zitten er een aantal boten tussen waarvan de theoretische snelheid veel hoger ligt dan de onze. Na een dag varen zitten die in andere weer-en getijdesystemen. Het wordt dus heel moeilijk om met hen in competitie te blijven.

De baan
1. Scheveningen (Start)
2. via een in-de-windse merkteken op circa 1 zeemijl van de start
3. Sch Uiterton (BB)
4. Noordgrens TSS Maas noord loodrecht kruisen en MN4 (BB)
5. Noordgrens TSS Noord Hinder Noord) (BB)
6. NHR S (BB) - Engelse kust (SB)
7. CS 1 (BB) - Eddystone Rock (BB)
8. Finish bij haveningang St. Malo (tussen Le Bunel en Les Courtis)

Het weer
De weerberichten zien er tot hiertoe vrij gunstig uit. Tijdens de race zit er bijna constant een hoog ten zuiden en een laag te noorden van ons. Dat geeft een westelijke stroming.Typisch in zo'n situatie zijn de passages van storingen gevolgd door mobiele wiggen van hogedruk.

De fronten zijn gelukkig meestal niet hevig door de gunstige invloed van de nabijheid van het hoog. De wind shift dan tussen 270 en 180 °op het stuk naar Eddystone Rock.

Het belangrijkste zijn echter de windshiften bij de nadering van de warmfronten. De wind wil namelijk aan de voorzijde naar Z gaan. Op de passage van het warmfront ruimt de wind naar ZW-WZW. Na het koufront en de mobiele wig daarachter ruimt de wind vervolgens naar W.

De grootste shift doet zich voor op dinsdag bij de nadering van de uitloper van het Azorenhoog. De wind ruimt dan naar NW hetgeen goed nieuws is voor het stuk van Eddystone Rock naar Saint-Malo.

Tot hiertoe ziet dat er dus behoorlijk uit, duimen dat het zo blijft…

De zeilracer life volgen
Voor de vrienden en geïnteresseerden is het een leuk gegeven dat je ons life kan volgen via http://ais.zeilrace-rally.nl/

Wens ons geluk, een goede vaart en een goede uitslag, in die volgorde ;)

We houden jullie op de hoogte via: www.repoman.be www.klyc.be en facebook natuurlijk.

Deel ons bericht als je het leuk vindt:

Reacties